یک شرکت با فرهنگ باز، اعتماد کارکنان را ارتقا و کسب و کار را رونق میدهد. زیرا یکی از مهمترین معیارهای شرکت یعنی “تجربه کارکنان” را بهبود می بخشد. هنگامی که کارمندان احساس می کنند در محل کار شنیده می شوند، در انجام کار، بهترین تلاش خود را میکنند. نظرسنجی از کارمندان روشی مفید برای کمک به درک دقیق احساس کارکنان شما است. با توجه به بازخورد نظرسنجی ها مشخص می شود که به عنوان مدیر باید تلاشهای خود را به کجا هدایت کنید. و اینکه آیا این تلاش ها برای افزایش تعامل و بهره وری موثر هستند یا خیر. هنگامی که این نظرسنجی ها به درستی انجام شوند. داده های مفیدی را ارائه می دهند که به شما در بهبود فرهنگ محل کارتان کمک میکند.
نظرسنجی کارکنان پرسشنامه ای است که برای ارزیابی روحیه، مشارکت، موفقیت و رضایت کلی کارکنان طراحی شده است. نظرسنجی را به عنوان یک رسانه بازخورد کارکنان در نظر بگیرید. که می توانید از آن برای سنجش میزان بهره وری و انگیزه کارکنان در محل کار استفاده کنید. با اطلاعاتی که از این نظرسنجی ها بدست می آید، می توانید استراتژی هایی برای کمک به ایجاد انگیزه در کارکنان و افزایش رضایت شغلی ایجاد کنید.
نظرسنجی کارکنان برای رشد فرهنگ شرکت شما و حمایت از حفظ و رضایت کارکنان ضروری است. با شنیدن مستقیم مشکلات از زبان کارمندان به منبع مشکلات سازمانی برسید. هنگامی که مدیریت یک شرکت نظرسنجی های کارکنان را اجرا می کند. و به مسائل مطرح شده رسیدگی می کند.
ارتباطات باز و اعتماد کارکنان را تقویت می کند. با چنین فضایی، بازگشت سرمایه قابل توجه است. زیرا احتمال بیشتری وجود دارد که کارمندان در موقعیتهای خود باقی بمانند. و بهترین تلاش خود را در محل کار انجام دهند.
به یاد داشته باشید، هم مدیران و هم کارمندان باید مزایای نظرسنجی را بشناسند. خیلی اوقات، افراد نظرسنجی ها را جدی نمی گیرند، و فقط ۳۰ درصد میانگین نرخ پاسخگویی به سوالات نظرسنجی را دارند.
نظرسنجیها چیزهای زیادی برای ارائه دارند، مزیت اصلی آنها، دریافت بازخورد لازم از کارکنان برای بهبود کارایی و رضایت آنها است.
در اینجا نکات مثبت نظرسنجی کارمندان و پاسخ به معایب مربوط به آن آمده است:
پنج نوع نظرسنجی کارمندان وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن به سنجش احساسات کارکنان خود بپردازید. که این سنجش در مورد همه چیز، شیوه های تجاری، تجربه کارکنان و … را در بر می گیرد.
نظرسنجی رضایت کارکنان که به عنوان نظر یا بازخورد نیز شناخته می شود. نقاط نارضایتی کارکنان را اندازه گیری و شناسایی می کند. یافتههای این نظرسنجیها میتواند موفقیتهای آسانی را برای کارفرمایان و کارمندان ایجاد کند. بنابراین میتوانید به سرعت راهحلهایی را با تغییرات مثبت اجرا کنید.
نظرسنجی مشارکت کارکنان برای اندازهگیری میزان تعهد کارکنان به شغلشان است. و اینکه چگونه نقشهای خود را در ساختار سازمانی بزرگتر انجام میدهند. این نظرسنجی ها تفاوت بین کارمندان راضی که به دنبال پیشرفت خود و شرکت هستند. و کارمندانی که حداقل ها را برای حفظ شغل خود بدون رشد حرفه ای انجام می دهند، نشان می دهد.
نظرسنجی های فرهنگی به شناسایی احساس کارکنان در مورد محیط عمومی محل کار کمک می کند. با تمرکز بر مفاهیم راحتی و فراگیر بودن، در نظرسنجی ها سوالاتی در مورد اینکه کارکنان چقدر در اشتراک ایده های خود احساس راحتی می کنند، مطرح می شود.
تجربه کارمندان در واقع، تمام آن چیزی است که فرد از بدو ورود به محل کار با آن سروکار دارد. این نظرسنجیها باید تا انتها ادامه یابد. و مسئولیتهای روزانه و چشمانداز فرصتهای آینده را پوشش دهد.
سؤالات این نظرسنجی ممکن است در مورد ابزارهایی که کارمندان برای انجام وظایف در اختیار دارند. و منابع موجود برای ارتباط با مشتریان باشد. راه حل های به دست آمده از داده های این نظرسنجی باید وظایف را ساده کند. و کارایی را افزایش دهد.
در حالی که نظرسنجی های کارمندان مطمئنا می تواند مفید باشد. باید از چند اشتباه رایج اجتناب کنید.
یک سال کامل، زمان زیادی را در بر می گیرد. و اگر سالی یک بار از کارمندان بپرسید که چه فکر می کنند، احساس نمی کنند که شنیده می شوند. نظرسنجی سالانه کارمندان، یکی از مولفه های کلیدی بازخورد خوب یعنی “تازگی” را نیز از دست می دهد.
اجرای نظرسنجیهای منظم و کوتاه میتواند برای مدیرانی که به دنبال جذب نیروی کار، جمعآوری نظرات کارمندان و تمرین مدیریت مؤثر هستند، بازی را تغییر دهد.
نظرسنجی های ماهانه بسیار موثرتر هستند. اگرچه نظرسنجی های هفتگی نیز می توانند مفید باشند. برخی از سازمان ها روزانه از کارکنان خود نظرسنجی می کنند. مثلا هر روز صبح در آمازون، از کارمندان سؤال متفاوتی در رابطه با مدیریت، طول جلسات و سایر موضوعات مرتبط با کار پرسیده می شود. این باعث یک اشتباه رایج دیگر با عنوان “خستگی نظرسنجی” می شود.
خستگی در نظرسنجی زمانی اتفاق میافتد که کارکنان بیشتر از نظرسنجیها ناامید شوند تا اینکه انگیزه ارائه بازخورد داشته باشند.
زمانی اتفاق میافتد که کارمندان به دلیل تعداد بالای سوالاتی که از آن ها خواسته میشود، نظرسنجی را کامل نکنند.
زمانی اتفاق میافتد که کارمندان نظرسنجی را تکمیل نکنند، زیرا زمان زیادی میبرد.
خستگی نظرسنجی اغلب ناشی از احساس سرخوردگی کارکنان از نظرسنجی های قبلی است. سرخوردگی معمولاً از عملی نشدن خواسته های کارمندان در نظرسنجی های قبلی توسط مدیریت ناشی می شود. همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که ارائه بازخورد زمانبر، گیجکننده و از دیدگاه کارمند بیمعنی باشد. سازمانها میتوانند سؤالات را ساده، روشن و فشرده کنند، تا خستگی را کاهش دهد. همچنین مدیران باید این اطمینان را به کارکنان بدهند که بازخورد آنها شنیده و عملی خواهد شد.
یکی از کارکردهای کلیدی نظرسنجیها، جمعآوری دیدگاههای مختلف برای کمک به ایجاد فضای مشارکت است. زمانیکه نظرسنجیها خود قربانی سوگیریها باشند، بر قابلیت اطمینان و اثربخشی آن ها تأثیر بگذارند.
برخی از نمونه سوگیریهایی که در نظرسنجیها گنجانده میشوند عبارتند از:
زمانی اتفاق میافتد که نویسنده نظرسنجی، به دنبال دادههایی است که دیدگاه او را تایید کند.
زمانی رخ میدهد که نمونه نظرسنجی، گزینشی باشد. و شامل تمام گروه های موردنظر در سازمان نباشد.
زمانیکه پاسخدهنده گزینههایی را انتخاب میکند یا پاسخهایی میدهد، که او را در مقابل مدیران شخص مثبت جلو دهد.
اگر سؤالات کامل باشند، اشتباه دیگری با عنوان “عدم انجام عمل” همچنان ممکن است.
اگر می خواهید محیط کار را بهبود بخشید، انجام اقدامات مبتنی بر نتایج پس از نظرسنجی بسیار مهم است. با توجه به GallupOpens ، زمانی که سازمانها نظرسنجیهای داخلی برگزار میکنند ولی اقدامی انجام نمیدهند، سطح تعامل پایینتری با کارکنان خود پیدا میکنند. نظرسنجی بدون پیگیری بدتر از انجام ندادن نظرسنجی است.
اکثر سازمانها شخص ثالثی را برای مدیریت و ارائه نتایج تعیین میکنند. اما کل فرآیند ارتباط و مدیریت تغییر، باید از طریق تیم مدیریت سازمان انجام شود. مدیر سازمان باید قابل مشاهده باشد. و باید با کارکنان در سراسر سازمان برای شناسایی نقاط ضعف، ارائه توصیه ها و اجرای راه حل ها همکاری کند.
نظرسنجی منابع انسانی پرسشنامه ای است که برای کارکنان ارسال می شود تا بازخوردها و بررسی های مستمر آن ها را برای سنجش روحیه، مشارکت کارکنان و غیره دریافت کند. به طور کلی، نظرسنجی های منابع انسانی توسط مدیران و تیم مدیریت منابع انسانی استفاده می شود. و برای دریافت بازخورد واقعی و صادقانه کارکنان، به صورت ناشناس نگه داشته می شود. این امر باعث ایجاد انگیزه در کارمندان برای ادامه همکاری با شرکت می شود. به خصوص اگر بدانند که به نظرات آن ها عمل خواهد شد. نظرسنجی ها راه حلی عالی برای برقراری ارتباط با کارمندان است.