کلیه کارفرمایان ،کارگران ،کارمندان و پرسنل اداری و صنعتی و تولیدی و آموزشی باید بر طبق قوانین و اصول قانون کار فعالیت خود را راه اندازی کنند. و برطبق قانون اداره کار کلیه موارد مربوط به محل کار، قرادادها، حقوق و دیگر موارد مربوطه را اجرا کنند.در این مقاله ابتدا در مورد تعاریف و اصول کلی اداره کار و سپس در مورد قوانین ترک کار صحبت می کنیم.
فهرست مطالب قوانین و اصول کلی اداره کار ترک کار در قوانین اداره کار چیست؟ دلایل ترک کار بدون اطلاع دلایل موجه ترک کار کارگران اصول قاونی ترک کار احکام و قوانین ترک کار عواقب ترک کار تفاوت ترک محل کار و غیبت منبع پیگیری شکایات ترک کار |
به شخصی گفته می شود که به درخواست کارفرما و به ازای دریافت حق الزحمه اعم از حقوق ، میزان سهم سود و پاداش ،سنوات و…..فعالیت می کند.کارگران،کارمندان و پرسنل اداری شرکت ها زیرمجموعه این بخش می باشد.
به شخصی اطلاق می شود که کاری را راه اندازی می کند. و به درخواست او اشخاصی برای انجام فعالیت ها استخدام می شوند.مدیران و مسئولان و اشخاصی که مسئولیت اداره کارگاه،شرکت،اداره را دارند نماینده کارفرما محسوب می شوند.
کلیه قرادادهای فی ما بین کارگران و کارفرمایان به عهده کارفرما است. و نماینده کارفرما بدون داشتن اختیارات نباید تعهدات و قراردادهایی با کارمندان داشته باشد.
مکانی که کارفرمایان اجاره یا خریداری می کنند تا کارگران و مدیران در آن مکان فعالیت های خود را آغاز کنند.کلیه موسسات صنعتی، کشاورزی،معادن، راه و ترابری، شرکت های خصوصی، مسافربری،تولیدی و….تعاونی ها، مهدکدوک ها درمانگاه و غیره جزو این بخش محسوب می شوند.
قرارداد، تعهدی کتبی یا شفاهی فی ما بین کارگر و کارفرما است.کارگران بر اساس این قرارداد موظف هستند که مدت زمان معین و با میزان حقوق مشخص برای کارفرما کار بکنند.
به وجوه نقدی و غیر نقدی که به کارگران پرداخت می شود.حداقل دستمزد برای کارگران و کارمندان و غیره در ابتدای هرسال و با توجه به میزان تورم توسط شورای عالی کار معین می شود.
ساعات کار در هفته برای کار تمام وقت ۴۴ ساعت است که روزهای جمعه و تعطیل را شامل نمی شود.و کارفرما موظف است حقوق و دستمزد کامل را به کارگر پرداخت کند.
به میزان کاری که قابل اندازه گیری باشد کارمزد می گویند. در اینصورت به ازای هر واحد کار، کارمزد دریافت می شود.
به ازای ساعات که کارگر کار می کند، دستمزد تعلق می گیرد.
در قرارداد ساعتی باید ساعات روزانه ، هفتگی و ماهیانه مشخص شود. و اگر مجموع ساعات روزانه بیشتر از ۸ ساعت و بیشتر از ۴۴ ساعت در هفته باشد. بقیه ساعات به عنوان اضافه کار محسوب می شود.
بر طبق قوانین اداره کار، در این قرارداد علاوه بر مزد ثابت مزایای دیگری به کارگران تعلق می گیرد. این مزایا عبارتند از:
۱-حق مسکن
۲-حق اولاد
۳-حق خواربار
۴-حق بیمه تامین اجتماعی
ترک کار یعنی بدون اطلاع و بدون دلیل قاونی موجه محل کار خود را ترک کنید. و به معنای پایان یا فسخ قراداد یکطرفه از طرف کارگر و یا کارفرما است.
دلایل بیشماری وجود دارد که کارگران یا کارمندان محل کار خود را بدون اطلاع ترک کنند.دلایلی اعم از پیشنهاد شغلی بهتر و دوست نداشتن محیط کار و عدم ارتباط موفق با دیگر همکاران دلایل ترک کار است.
طبق قوانین اداره کار فسخ یک طرفه قرارداد قطعا می تواند مشکل ساز باشد. و حق شکایت و پیگیری از طرف کارفرما را دارد.
در بعضی مواقع کارگران محل خدمت خود را ترک می کند و دلایل موجه و قانونی برای ترک کار خود دارند.
۱-عدم مدیریت درست و کارآمد
۲-دوست نداشتن محیط کار
۳-عدم سازگاری اخلاقی با محیط و کارفرما
۴-عدم پرداخت حقوق معین و درست
۵-عدم پرداخت حقوق در چند ماه متوالی
۶-پیشنهاد کاری بهتر
۱-فوت
۲-از کار افتادگی
۳-بازنشستگی
۴-استعفا
بعد از امضای قرارداد بین کارگر و کارفرما، دو طرفه قرارداد باید نسبت به وظایف و تعهدات خود موظف باشند. همانطور که کارفرما باید نسبت به پرداخت حقوق پرسنل خود متعهد باشد. پرسنل و کارگران هم نمی توانند بدون هیچ اطلاعی محل کار خود را ترک کنند.
اگر به هر دلیل کارگری بخواهد کار خود را قبل از پایان قرارداد خود ترک کند. باید مراحل زیر را انجام دهد.
۱-کارگر میبایست حداقل یک ماه قبل از ترک محل کار به کارفرما اطلاع دهد.تا کارفرما مهلت جذب نیروی جایگزین را داشته باشد.
۲-کارگران باید طبق نامه رسمی استعفای خود را تنظیم و به کارفرما ارائه بدهند.
تبصره
در صورت ارائه استعفا و اظهار پشیمانی نسبت به آن، کارگر می تواند ظرف مدت ۱۵ روز بعد از ارائه آن ، استعفای خود را پس بگیرد.
طبق ماده ۲۵ قانون اداره کار بعد از انعقاد قرارداد، هیچ یک از طرفین قراداد نمی توانند قرارداد را یک طرفه فسخ کنند. و در غیر اینصورت هرکدام از طرفین با ارائه مدرک معتبر،حق قانونی شکایت و پیگیری را دارد.
اگر کاگری محل کار خود را بعد از پایان قراداد یا به صورت قانونی و با داشتن استعفا ترک کند.کارفرما حق شکایت و پیگیری را ندارد. ولی در صورت ترک کار بدون اطلاع و بدون استعفا کارفرما حق شکایت و پیگرد قانونی دارد. علاوه بر شکایت، طبق بند چهارم و پنجم بخشنامه صادره از وزارت کار در سال ۱۳۹۰ مزایای پایان کار و سنوات به کارگر ترک کار تعلق نمی گیرد.
میزان مبلغی است که کارفرما موظف است در پایان هر سال به کارگر خود پرداخت کند. و این مبلغ به میزان یک ماه حقوق آن فرد است.البته این مبلغ برای افرادی است که کل یکسال در آن مکان کار کرده اند.
برای افرادی که چندین ماه از سال را در مکانی کار کرده اند،به تعداد ماه های کارکرد سنوات تعلق می گیرد.
غیبت کاری یعنی ترک کار به همراه دلیل موجه همچون بیماری، مسافرت، تصادف و غیره است. که در اینصورت کارگر از قبل به کارفرمای خود اطلاع می دهد یا بعد از وقوع حادثه کارفرما مطلع خواهد شد.ولی در ترک کار، کارگر بدون هیچ دلیل موجه کار خود را ترک می کند، و قصد بازگشت مجدد به محل کار خود را ندارد.
طبق بند سوم بخشنامه صادره از وزارت کار در غیبت کاری بر خلاف ترک کار قصد فسخ معامله وجود ندارد.
کارفرما می تواند با استاد به مدارک موجود مثل قراداد کتبی ، ساعات ورود و خروج کارگر، پرداخت بیمه و غیره به اداره کار مراجعه کند. و نسبت به شکایت خود اقدام و پیگیری کند.
بعد از ارائه مدارک و بررسی آن توسط کارشناسان مربوطه حکم مربوط بر ترک کار یا عدم ترک کار معین می شود. و میزان خسارت کارفرما در صورت حکم ترک کار معین می شود.
همچنین کارگران هم می توانند برای اثبات دلایل خود مدارک و دلایل خود را به کارشناسان مربوط اداره کار نسبت به ترک کار خود و یا اخراج بی دلیل و فسخ یکطرفه قراداد خود اقدام کنند.
اگر کارگری بدون اطلاع محلی را ترک کند. در نتیجه ترک کار او به کارفرما خسارات زیادی وارد کند .کارفرما طبق قوانین می تواند از او شکایت کند و خسارات وارده را از کارگر ترک کار بگیرد.
اگر بین کارگر و کارفرما قراداد کتبی منعقد شود.در اینصورت کارفرما براحتی می تواند طبق قرارداد موجود از کارگر ترک کار شکایت کند و مدرک اثبات معتبری برای شکایت خود دارد.
اشخاص فکر می کنند که اگرفی ما بین طرفین قراداد، قراداد کتبی نوشته شود و محل کار خود را بدون اطلاع ترک کنند مشمول پیگرد قانونی هستند.
این تفکر اشتباه است و باید بدانند که در صورتی که کارفرما با مدارک ورود و خروج یا شهادت دیگر کارگران اثبات کند که بین آن دو قراداد کارگر و کارفرمایی در مدت زمان مشخص است می تواند از کارگر بدلیل ترک کار و گرفتن خسارت اقدام کند.
اگر کارگری از محل کار خود بدلیل عدم مدیریت درست ، عدم دریات حقوق در چندین ماه متوالی یا به دلایل دیگر قصد ترک کار را دارد. با توجه به قوانین ترک کار و پیگرد قانونی از او با آگاهی داشتن از قوانین و همچنین مطلع کردن کارفرما و دادن استعفا از مشکلات آتی جلوگیری کند.