محاسبه حقوق کارمندان، با فرآیندی خاص و بر اساس مدت زمان کارکرد فرد و با فرمول های ریاضی متناسب با قانون اداره کار انجام می شود که در ادامه مقاله به همراه تمامی چالش های آن توضیح داده می شود.
حقوق و دستمزد به هر گونه وجه نقدی یا مزایای غیر نقدی که فرد در ازای انجام خدمتی در محل کار از کار فرما دریافت میکند اتلاق میشود. محاسبه حقوق کارمندان فرمول های متفاوتی دارد و عوامل بسیاری در نحوه محاسبه و مقدار آن تاثیر دارد.
محاسبه حقوق کارمندان وابسته به عوامل بسیاری از جمله عوامل اقتصادی، سیساسی، فرهنگی و اجتماعی است؛ موثر ترین عوامل در محاسبه حقوق کارمندان یکی کمیت کار و دیگری کیفیت کار انجام شده است.
برای محاسبه حقوق کارمندان موارد زیر را باید در نظر داشت:
موارد ذکر شده در بالا در سه عنوان زیر دسته بندی میشود و محاسبه حقوق بر اساس آن صورت میگیرد:
نکته: حق مسکن مشمول هزینه بیمه میشود.
لیست حقوق چیست؟
لیست حقوق به لیست مبالغ قابل پرداخت به پرسنل در خدمت که در بازه روزانه، هفتگی یا ماهیانه خدمتی را ارائه نموده اند و کارفرما موظف است در ازای آن خدمت مبالغی را که در حسابداری حقوق و دستمزد برایشان محاسبه شده است را بپردازد، اتلاق میشود.
دستمزد دو نوع اسمی و واقعی دارد:
برای محاسبه حقوق و دستمزد قوانین در نظر گرفته شده که در زیر به آن ها میپردازیم:
کلیه موارد بالا و قوانین حقوق و دستمزد در پروسیجرهای محاسبات نرم افزار یکپارچه منابع انسانی “نیما” تولید شده توسط تیم فنی شرکت مهندسی رایانه امین پیاده سازی شده است.
حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟
حسابداری حقوق ودستمزد به بررسی میزان ساعت کارکرد، میزان ساعت اضافه کاری، تعداد غیبتها، تعداد مرخصیها، محاسبه سنوات ذخیره فرد و سنوات قابل پرداخت، محاسبه عیدی ذخیره شده و عیدی قابل پرداخت، محاسبه مرخصی قابل بازخرید ، محاسبه حقوق و … در طول یک ماه برای پرسنل اتلاق میشود.
کلیه موارد ذکر شده بالا را نرم افزار یکپارچه منابع انسانی “نیما” در زیر سیستم اتوماسیون حضور و غیاب بر اساس قوانین اداره کار پیاده سازی کرده و قابل دسترسی برای کاربران به وسیلهی ابزار هایی که در نظر گرفته قرار داده است.
محاسبه حقوق کارکنان متاثر از عواملی از قبیل رده شغلی، نوع استخدام و… میباشد؛ که برای هر عنوانی روشی متفاوت و مبلغی متفاوت در اداره کار تایین شده است.
مشخص کردن حکم کارگزینی هر فرد در بخش منابع انسانی و کارگزینی توسط کارشناس منابع انسانی انجام میشود و پس از آن قوانین محاسبه حقوق به همراه مشخصات کارگزینی افراد به حسابداری حقوق ودستمزد ابلاغ میشود که این ابلاغات در زیر سیستم پرسنلی و کارگزینی “نیما” وارد شده و برای محاسبات در اختیار زیر سیستم حضورغیاب قرار داده میشود و حقوق پرسنل محاسبه و برای پرداخت توسط واحد مالی آماده میشود.
اطلاعات پایه حقوق و حکم پرسنلی
برای محاسبه حقوق کارکنان باید اطلاعات شناسنامهای و شغلی از قبیل شماره بیمه، شماره حساب، محل پرداخت حقوق، اطلاعات مدرک تحصیلی، وضعیت تاهل، مشخصات همسر و فرزندان، اطلاعات افراد تحت تکفل و … را در کارگزینی و منابع انسانی مشخص نمود.اطلاعات پایه حقوق برای محاسبه حقوق شامل نام شعبه تامین اجتماعی و یا شعبه دارایی و یا شعبه بانک برای پرداخت می باشد.
حکم پرسنلی پس از مشخص شدن اطلاعات شخصی و اطلاعات پایه حقوق باید احکام پرسنلی برای هر فرد مشخص شود. حکم پرسنلی شامل مشخصات سمت فرد، تاریخ شروع به کار، تاریخ پایان کار و میزان حقوق ومزایای فرد میباشد. زیر سیستم پرسنلی و کارگزینی نیما برای وارد کردن این اطلاعات میباشد
احکام پرسنلی به ۵ حکم زیر تقسیم میشود:
حقوق و مزایا شامل حقوق پایه، حق بن، حق مسکن، مزایای مشمول و غیر مشمول بیمه، بیمه سهم فرد، بیمه کارمند، مالیات ماه، مالیات سال و … میباشد.
عوامل حقوق در سه نوع مزایا، کسورات وسایر تعریف میشوند.
مزایا در دو نوع زیر تعریف میشوند:
عوامل کارکرد شامل کاکرد ماه، کارکرد اضافه کاری، کارکرد ساعتی و … بر اساس روز، ریال، ساعت:دقیقه و یا ساعت:دقیقه:ثانیه تعریف میشوند.
اطلاعات مربوط به حضورغیاب پرسنل که منجر به پرداخت حقوق میشود در زیر سیستم حضور و غیاب “نیما” قابل مشاهده و دسترسی برای ویرایش میباشد.
محاسبه حقوق و مزایا پرسنل به صورت دستی بسیار کار زمان بر و دشواریست. شرکت مهندسی رایانه امین در نرم افزار یکپارجه منابع انسانی “نیما” ابزاری را فراهم نموده که به کمک آن میتوانید قوانین محاسبه حقوق ودستمزد را یک بار تعریف کرده و هر ماه خروجی مطلوب را از طریق زیر سیستم حضور وغیاب دریافت نمایید.
برای مشاوره با متخصصین شرکت مهندسی رایانه امین با ما تماس حاصل فرمایید.