سیستم جامع کنترل تردد

سیستم جامع کنترل تردد

مقدمه

ابعاد فیزیکی سازمانهای امروزی بسیار بزرگ بوده و سایت های مجتمع اغلب به صدها در و تجهیزات تردد نیاز دارند. اما جدیدترین نسل محصولات کنترل تردد الکترونیکی می توانند انعطاف پذیری داشته و موارد مورد نیاز نصب این نوع درها (نفر رو ، پارکینگ و…) را کنترل کنند.

تامین امنیت محیطی بخشی از زندگی روزمره اکثر سازمانها است و به هنگامی که صدها یا گاهی اوقات هزاران مراجعه کننده ، پرسنل و تجهیزات آنها به حفاظت در برابر خطر تروریسم ، سرقت، تخریب و دستیابی غیر مجاز نیاز دارند، سیستم کنترل تردد الکترونیکی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند . برای ارائه این خدمات و در عین حال تضمین یک محیط یادگیری متوازن و آزاد که فرد بتواند به سادگی در سایتهای مجاز  حرکت کند یک سیستم امنیتی باید قادر باشد نیازهای فردی کاربران نهایی مختلف را اجرا و تامین کند تا امن ترین محیط ممکن را به وجود آورد.

وقتی بحث مسائل امنیتی پیش می آید، کنترل تردد به عنوان یک سیستم هوشمند، بخش ضروری زندگی هر فرد در سازمان محسوب می شود. سیستم کنترل تردد اهداف تشخیص هویت، تضمین دارایی های ارزشمند، حفظ اطلاعات مهم و حساس و تضمین امنیت پرسنل را تامین می کند.

به لحاظ سنتی سازمانها مکان های عمومی برای تردد طیف متنوعی از پرسنل و مراجعین می باشند. بنابراین کنترل تردد معمولا برای بسیاری از زمینه های جامع و پویا مثل هویت پرسنل ، دسترسی به در و ساختمان های حساس همچون مراکز داده ، صندوق امانات ، مخازن اسکناس ، نیازمند ارتباطات، امنیت بیومتریک، دستیابی به فناوری اطلاعات، کامپیوتر و حفاظت در برابر حریق یک عنوان جامع کاربردی می باشد. بخش مهم کار یافتن توازن میان حفظ آزادی حرکت و در عین حال حفاظت از افراد و کالاها از طریق استفاده از سیستم قفل بسیار انعطاف پذیر می باشد.

امروزه شاهد اجرای پروژه های متعددی در سازمانها با موضوع امنیت هستیم از دوربین های مدار بسته گرفته تا قفلهای الکترونیکی ، گیتهای نفر و خودرو به همراه دستگاههای گشت و نگهبانی نیز اخیرا به این مجموعه ها اضافه شده است . لیکن متاسفانه هر یک از این پروژه ها در قالب جزایری مستقل شکل می گیرند که تقریبا با فقدان ارتباط اطلاعاتی مواجه بوده و ارزش افزوده های مورد انتظار سازمان را محقق نمی کنند.

کنترل تردد به شکل سنتی اش (سخت افزاری) تنها یک پاسخ عملی برای تعدادی معدود از درها است چون پیچیدگی نصب و سیم کشی زیاد و تو در توی آن موجب افزایش هزینه اجتناب پذیر می گردد و به عنوان یک راه کار جایگزین، سازمانها خواستار سیستمی هستند که بتواند تا حد امکان درهای زیادی را تحت پوشش قرار دهد.

از طرفی هم اکنون بسیاری از سازمانها به منظور ارتقاء امنیت ، به مجموعه ای از تجهیزات مجهز شده اند که تعدد این موجودیتها و استقلال عمل آنها موجب بروز مشکلات متعددی در مدیریت آنها شده است.

لذا بایستی در هر راهکار پیشنهادی موضوع تجمیع و یکپارچه سازی موجودیتهای فوق الذکر مورد توجه قرار گیرد چرا که در غیر این صورت نه تنها مشکلی حل نخواهد شد ، بلکه مشکلات جدیدی برای مدیران حفاظت فیزیکی و حراست سازمانها حادث خواهد گردید. در صورتیکه با رعایت برخی اصول پایه ای می توان ضمن تضمین ارتباط تمامی تجهیزات با یکدیگر در جهت مدیریت جامع کنترل تردد حرکت نموده و از صرف هزینه های هنگفت ممانعت کرد.

فواید اجرای طرح جامع

۱- تعریف سیاستهای امنیتی مجموعه سازمان

۲- مدیریت تمامی عوامل و تجهیزات و پرسنل در یک محیط نرم افزار ساده و پویا

۳- امکان معرفی و اتصال کنترلهای متعدد در ساختمانهای سازمان از طریق شبکه

۴- اتصال کنترلها به انواع موجودیتهای کنترل تردد همچون کارتخوان ، اسکنر اثر انگشت ، قفلهای الکترونیکی ، کلیدهای خروج ، آژیر ، سیستم اعلان و اطفاء حریق ، دوربین مداربسته ، گیتهای کنترل نفر ، گیتهای پارکینگ ، سنسورها ، آسانسور

۵- مدیریت کلیه پرسنل بصورت یکپارچه و اعمال تغییرات در سطوح دسترسی به سادگی

۶- امکان مدیریت مراجعین و کنترل تردد ایشان

۷- مدیریت پارکینگ و مجوزهای مربوطه

۸- تعیین نحوه عملکرد نگهبانان در ساختمانهای مختلف و نظارت بر عملکرد آنان

۹- مدیریت دوربین های مدار بسته نصب شده در محل دربهای تردد

۱۰- تعیین دسترسی های خاص برای زمانهای تعیین شده

۱۱- مشخص نمودن نحوه احراز هویت پرسنل (کارت ، اثر انگشت ، رمز ، تگهای برد بلند)

۱۲- نظارت دقیق و برخط تمامی دربهای تردد

۱۳- امکان کنترل متمرکز برای کل سیستم و یا توزیع شده بر اساس مناطق تحت کنترل

انواع سیستم های کنترل تردد :

هم اکنون دو دسته اصلی تجهیزات و سیستم های کنترل تردد طراحی و اجراء می شوند که به شرح ذیل می باشند:

ب ) کنترل تردد شبکه ای

(Network Access Control)

در این سیستم ها، قلب سیستم متشکل از یک کامپیوتر مرکزی سیستم ها و نرم افزار هوشمند سیستم می باشد. تقریباً کلیه عملیات از طریق شبکه مبتنی بر TCP/IP قابل اجراء و کنترل می باشد. به عبارتی تمامی تجهیزات کنترل تردد می تواند بصورت online و offline تحت مدیریت سیستم مرکزی می باشد.

مهم ترین ویژگی یک سیستم کنترل تردد شبکه پذیر، توانایی اپراتور کامپیوتر بر کنترل موردی وضعیت وقایع و رخدادها و برنامه ریزی سریع آن می باشد. (Real-Time)  سیستم، عملکرد آنی، نمایش هم زمان همچنین توسعه پذیری سیستم به صدها درب با کنترل مرکزی و عدم محدودیت در سیستم های جانبی نیز به این تعریف افزوده می گردند.

الف ) کنترل تردد مستقل

(Stand Alone Access Control)

در این سیستم ها، مراکز کنترل (یا کارت خوان ها) به تنهایی و بدون نیاز به نرم افزار مرکزی، فرامین لازم را دریافت و یا صادر می نمایند. این مراکز کنترل دارای حافظه داخلی برای ثبت بانک های اطلاعاتی پرسنلی و رخداد وقایع و ترددها می باشند. برنامه ریزی این سیستم از طریق کارت خوان ها یا توسط کامپیوترهای قابل حمل و نقل و برداشت اطلاعات آن از طریق ارتباط مستقیم یا پرینتر عملی می باشد. این سیستم ها به دلیل محدودیت های برنامه ریزی و مشکلات جانبی از جمله اتلاف وقت زیاد برای مدیریت و گزارش گیری، معمولاً برای تعداد محدودی درب با فاصله اندک از یکدیگر پیشنهاد می گردند. ویژگی این سیستم ها، سهولت و سرعت در نصب و راه اندازی و معایب آن محدودیت در تعداد درب ها و عدم امکان شبکه شدن سیستم و عدم توسعه پذیری و عدم امکان تلفیق سیستم با سیستم های حفاظتی دیگر نظیر اعلام خطر با مدار بسته می باشد.

مهم ترین ویژگی های کنترل تردد شبکه ای

اساس این سیستم ها به شکل درختی بر مبنای یک نرم افزار، مراکز کنترل، دستگاه های واسط تطبیقی و کارت خوان ها استوار بوده و مهم ترین ویژگی های آن به شرح زیر می باشد :

۱- ثبت کلیه رخدادها با نگاه ویژه به هشدارها

۲- نمایش هم زمان رخدادها با اولویت تعیین شده

۳- کنترل مستقیم درب ها (گیت ها، موانع، دوربین ها، سیستم های اعلام خطر، قفل ها و…) توسط اپراتور کامپیوتر

۴- تعریف بازه های زمانی گوناگون برای تردد کاربران مختلف (نظیر شیفت های کاری)

۵- درجه ایمنی بالا برای دسترسی به نرم افزار و کل سیستم عملکرد مراکز کنترل به شکل مستقل و بدون نیاز به کامپیوتر در صورت نیاز

۶- امکان تعریف سناریوهای مختلف کنترل دسترسی در شرایط بحرانی و خاص نظیر آتش سوزی ، ورود افراد غیرمجاز و…

۷- مدیریت کلیه دربها و گیتهای تردد از طریق شبکه مبتنی بر TCP/IP

۸- اتصال به انواع کارتخوان ، قفلهای الکتریکی ، کلیدهای خروج ، سنسور اعلان حریق و دوربینها

۹- پشتیبانی از انواع روشهای شناسایی رمز ، کارت ، اثر انگشت و چهره بصورت مجزا و یا ترکیبی

۱۰- اتصال به گیتهای راهبند نفر و readerهای برد بلند (UHF) برای پارکینگ های خودرو

۱۱- مدیریت ترددها بر اساس ساختار سازمانی ، شیفت پرسنل و …

۱۲- مدیریت گشت و نگهبانی

۱۳- مدیریت مراجعین

۱۴- نظارت و مانیتورینگ دربهای تحت کنترل

ویژگی های فوق موجب آن می گردد که در پروژه های متوسط و بزرگ از سیستم های کنترل تردد شبکه پذیر استفاده گردد.

این سیستم ها بر مبنای پارامترهای زیر انتخاب می گردند.

۱- ساختار سیستم: چگونگی قرار گرفتن درب ها کنار یکدیگر و چگونگی شبکه شدن آنها با در نظر گرفتن فواصل.

۲- عملکرد مورد نیاز: ورودی و خروجی های سیستم، سیستم های جانبی مورد نیاز مانند کنترل هشدارهای سیستم اعلام خطر، کنترل آسانسورها، ثبت ورود و خروج پرسنلی و…

۳- ابعاد سیستم: تعداد درب ها، کارت خوان ها

۴- تعداد اپراتورهای استفاده کننده: در قالب شبکه و در نظر گرفتن تفکیک وظایف

۵- نوع کارت خوان ها: کارت خوان های مغناطیسی، بدون تماس، مادون قرمز، بیومتریک (مانند کنترل از طریق اثر انگشت و یا مردمک چشم)، کیپدها و کلیدهای فشاری

۶- نوع درب ها: لولایی، کشویی، تعداد لنگه های درب و…